Når man skal have en ny hjemmeside, er der flere forskellige ting at tage højde for. Her får du 3 ting, du bør vide, inden du beslutter dig for et nyt webdesign.


1. Kend dine aktørers kompetencer

Det vigtigste at skrive sig bag øret er, at de færreste udbydere af hjemmesider kan alting på én gang. Både webdesign, programmering og SEO kræver hver for sig stærke kompetencer, god erfaring og specialistviden.

Det betyder også, at det hører til sjældenhederne, at man kan nøjes med én aktør i processen omkring en ny hjemmeside. I hvert fald hvis man forventer et vist niveau af professionalitet eller har flere krav til sin hjemmeside, udover at den skal være et online visitkort.

Webdesignere kan designe.

Programmører kan programmere.

SEO specialister kan optimere.

Forvent derfor ikke, at din webdesigner ved meget om at programmere, at programmøren ved en masse om SEO eller at SEO specialisten ved noget om programmering af funktionaliteter.

2. Trafik og funktionalitet over design

En helt ny hjemmeside med et moderne, let, lækkert design i pæne, afdæmpede farver – sådan er ønsket for mange virksomheder. Imidlertid er designet sekundært, set med forretningsmæssige øjne.

Det kan lyde som et paradoks, da det netop er designet, der betyder meget for mange virksomheder. Måske fordi design er en meget håndgribelig størrelse, der synliggør, hvad man får for sine penge.

Det er dog ikke designet, der skaffer dig kunder. Det er trafikken til din hjemmeside. Det er derfor vigtigt, at det nye websites indstillinger, opbygning og struktur harmonerer med best practice indenfor SEO. Et usynligt site tiltrækker nemlig ingen besøgende – og uden besøgende, ingen kunder.

Dette løses ved at tænke SEO ind fra starten og koble en SEO specialist på dit webbureau, hvis bureauet ikke selv har én tilknyttet,

3. Tænk traditionelt – og responsivt

En almindelig dansker bruger i gennemsnit 2 ½ time på internettet dagligt. Det betyder, at din hjemmesides brugere er vant til at færdes på en lang række forskellige hjemmesider.

De er derfor også vant til, at en hjemmesides menu ligger i toppen eller til venstre, at logoet  befinder sig i øverste venstre hjørne og er klikbart, samt at dine kontaktinformationer er  i bunden af siden.

Selvom det kan virke både fristende og helt i tråd med mange virksomheders visioner om at være anderledes og nyskabende, skal du følge nøjagtigt samme opbygningsprincip som alle andre.

Det skal du, fordi afvigelser fra de uskrevne regler indenfor webdesign skaber forvirrede besøgende, der i værste fald forlader din hjemmeside og besøger konkurrentens i stedet.

Det anslås desuden, at over halvdelen af alle søgninger i Google er foretaget fra enten en mobiltelefon eller en tablet.

Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside ser flot ud og indholdet er let tilgængeligt på både en traditionel computer samt fra en smartphone eller Ipad. Den skal også være nem at benytte fra selv små skærme med touchfunktion.

Dette løses ved at udvikle sitet til at være såkaldt responsivt. Det betyder, at sidens indhold automatisk skaleres, så det altid passer til pågældende enheds skærmstørrelse. Ethvert nyudviklet site i 2017 skal være responsivt – ikke alene på grund af den forbedrede brugervenlighed, men også fordi ikke-mobilvenlige hjemmesider straffes af Google og får lavere placeringer i søgeresultaterne.

Er du usikker på dit webdesigns effektivitet? Lad Oxygen, Odense guide dig!

Vil du have sikkerhed for, at din nye hjemmeside både kan trække trafik og generere salg? Vi er specialister i SEO, digital markedsføring og online salg, og tilbyder uafhængig rådgivning, når du skal have nyt webdesign. Kontakt os på tlf. +45 63 139 139. Vi er bosiddende i Odense og byder gerne på en god kop kaffe. Book et møde her!