Bingopladen med alle de buzzwords, du er træt af at høre, er fuld. ”Bullshit-bingo!” Alle taler om det; det dersens ”Responsive Web Design”. Men hvad går det egentlig ud på? Skaber det værdi for min forretning, eller er det blot en nymodens dille?

Vi tager et frisk ikke-teknisk kig på Responsive Web Design med udgangspunkt i forretningsværdi og udbytte.


Historien bag begrebet Responsive Web Design

I internettid er Responsive Web Design [RWD] langt fra et nyt fænomen. Idéen blev introduceret af Ethan Marcotte i en artikel fra 2010, hvor han demonstrerede nye muligheder og teknikker i udviklingen af websites. De nye og revolutionerende muligheder bestod i grove træk af fleksible hjemmesider, hvor sidens indhold tilpasser sig uanset platform og skærmstørrelse.

I artiklen argumenterede Marcotte også for den stigende tendens i brugen af håndholdte enheder og potentialet i fleksibelt indhold på tværs af platforme. Han spåede sågar, at browsing fra håndholdte enheder ville overtage magten fra computeren inden for 3-5 år. D. 1.juli 2015 blev hans profeti således opfyldt – på et hængende hår, fristes man til at sige. Grafen illustrerer, at vi danskere anvender smartphones og tablets til at surfe på nettet i en sådan grad, at vi har overhalet computeren indenom.

desktop vs mobile

Hvad er RWD – og hvad er fordele?

Tidligere designede man ofte to versioner af et givent website; et til desktop og et til mobil. Verden har imidlertid ændret sig en del, og nu, anno 2015, er der et hav af skærmstørrelser/opløsninger at tage højde for. Den gamle metode er dermed stort set umulig at anvende. Det er her, Responsive Web Design kommer ind i billedet.

Princippet er egentlig ret simpelt: RWD sikrer, at indhold og layout tilpasser sig den skærmstørrelse, siden vises på. Indholdet bliver således ’skræddersyet’ til brugerens enhed, hvilket medfører nogle forretningsmæssige fordele og et større udbytte.

responsivt webdesign

TOP 10 FORDELE ved responsivt webdesign

  1. Bedre brugeroplevelse: Brugerne bliver længere på sitet, når de får en bedre brugeroplevelse. Det øger chancen for højere konverteringsrate – altså flere købende brugere i forhold til besøg – og dermed potentielt øget salg og/eller hurtigere ROI.
  2. Flere blivende brugere: Reduceret bounce rate (afvisningsprocent; brugere, der forlader siden uden at klikke videre) – og dermed potentielt øget salg og/eller højere ROI.
  3. Stærkere administration: Administration af sider og indhold bliver reduceret til ét og samme sted og bliver lettere at vedligeholde. Du slipper dermed for at administrere flere løsninger med stort set samme indhold.
  4. Effektiv SEO: Det bliver lettere og mere effektivt at søgemaskineoptimere, når der kun skal tages stilling til ét site, hvor nye tiltag ’automatisk’ gør sig gældende på tværs af platforme. Derudover bliver dit indhold kun publiceret ét sted, hvilket eliminerer risikoen for ’dobbelt’ indhold på søgemaskinerne.
  5. I toppen af Google: I og med at du leverer et mobilvenligt site til brugere, bliver det rangeret højere på søgemaskiner (pr. 21. april 2015 er mobilvenlighed en faktor i Googles søgealgoritme). Er dit site mobilvenligt?
  6. Bedre statistik: Lettere og forbedret monitorering af statistik, da kun ét site skal overvåges. De fleste større statistikværktøjer, som f.eks. Google Analytics, giver mulighed for at lave udtræk af/sammenligne data ud fra et hav af parametre og KPI’er.
  7. Flere brugere: Flere brugere fra håndholdte enheder – kig lige på grafen igen!
  8. Sociale medier: Hovedparten af indhold som er delt på de sociale medier kommer fra mobile enheder. Det seneste år er procentdelen af delinger fra mobil og tablet steget med henholdsvis 23,3% og 48,6%. Der ligger dermed et kæmpe potentiale og venter i form af øget ’bruger-engagement’ og ’social sharing’. 
  9. Fremtidssikring: Ingen ved, hvilken skærmstørrelse eller gadget, der dukker op i morgen eller om et år. Et responsive site er i højere grad fremtidssikret, da indhold og layout tilpasser sig den enhed/skærmstørrelse, siden vises på.
  10. Cool-faktor: Sitet bliver mere nutidigt og får et mere konsistent udtryk, hvilket uden tvivl har en positiv effekt på brugernes, samarbejdspartnernes og konkurrenternes opfattelse af virksomheden.

Buzzword-ordbog

  • RWD: Forkortelse for ’Responsive Web Design’
  • Mobiloptimeret: Website, der er tilpasset mobile enheder
  • Mobile first: Metode, hvor man tager udgangspunkt i mobilen først
  • HTML5/CSS3/JavaScript: Kombinationen af bl.a. disse teknologier muliggør RWD
  • Skærmopløsning: Antal pixels en skærm kan vise pr. tomme.

Summa summarum

I takt med det større udbud af mobile enheder og brugernes stigende forventninger til præsentation af indhold er der opstået et behov for en endnu mere dynamisk brugergrænseflade. Indholdet skal prioriteres hårdt, og brugeren sættes i fokus. En hjemmeside er ikke længere blot en ’god ting at have’ – det er virksomhedens ansigt udadtil!

“Mobile isn’t a trend, nor is it even the future, it’s the present”

Hos Oxygen er vi specialister i Responsive Web Design, og vi inspirerer, rådgiver og udfordrer gerne din virksomhed på dette område – hvad end du har et responsive site eller ej.

Eksempler på virksomheder med velfungerende responsive sider

Rice
Danbolig
Joha