E-mailen bliver ofte erklæret død og borte, og internt i organisationen vrimler det med digitale værktøjer, der gør kommunikationen lettere og mere gennemskuelig. Alligevel er vi vilde med at sende beskeder, filer og billeder rundt på alverdens e-mailservere.

Hvorfor? Fordi det er et værktøj, vi kender indgående og er trygge ved.


Her hos Oxygen er vi stadig lidt forelsket i e-mailens virke som nyhedsformidler og salgsværktøj. Vi kan stadig se fidusen i, at modtagerne af et nyhedsbrev er mulige kunder i din butik.

nyhedsbrev

Hvorfor er det stadig interessant?

Der er mange gode grunde til, at nyhedsbreve er specielle og skal dele plads med de andre digitale værktøjer, virksomhederne bruger.

  • Din e-mail modtages positivt
  • Modtagerne er trygge nok ved jer til, at de vil udlevere deres e-mail
  • Giver man værdi, får man også værdi tilbage
  • Fra mail til (konverterende) e-handelsløsning er der kun 1 klik

Modtageren af jeres nyhedsbrev har allerede afstemt med sig selv, hvad de forventer af jer. Det skete, da de skrev sig op til at modtage. De føler sig trygge nok ved jer og er klar til at lytte til jer.

I modsætning til på sociale medier kan modtageren her selv bestemme, hvornår mailen bliver læst, og da de har tilvalgt jer, er de i fuld kontrol. Nu skal det rigtige indhold bare serveres til dem, og de er jeres. Vær god ved jeres modtagere. Giv dem noget, de kan bruge til noget. Værdi er forskellig fra branche til branche, fra kundesegment til kundesegment.

Det er en balancegang at sælge (uden at sælge) i et nyhedsbrev. Det ved vi godt, og der er et par gode råd i den forbindelse:

  • Anerkend, at du gerne vil sælge
  • Kend din målgruppe
  • Analyser og arbejd ud fra dine tidligere udsendte nyhedsbreve
  • Vær ikke bange for at tænke salg
  • Opstil nyhedsbrevet, så det er let modtageligt for kunden.

Vi er på Facebook, Instagram og Twitter. Hvad skal vi bruge nyhedsbreve til?

Forskellige kanaler kræver forskellighed i kommunikationen. På sociale medier overvåger vi samtaler, hashtags og indgår i en direkte kommunikation med kunderne. Vi kan mærke deres stemning og humør. Kunderne er tit mere løsslupne og forventer dialogen.

Det er anderledes med envejs-kommunikationen i en e-mail. Her er I afsendere, og kunder passive modtagere. Derfor er det op til jer at servere information på den letteste måde overhovedet.

Det gode ved dette er, at der er tid til det. I kan bruge al den tid, I har, til at sammensætte det perfekte nyhedsbrev, teste det (splitteste) og sørge for, at alle links virker, og at der er de rigtige opsætninger i forhold til mobilvisning osv.

Sociale medier er flygtige. Information kommer og går lynhurtigt. Jeres e-mail får dog lov til at ligge i indbakken, indtil modtageren har tid og overskud til at læse den. Nu har I førertrøjen på og er garanten bag indholdet og den tid, modtageren bruger på at læse jeres e-mail.

mailmodel 1

Opsætning

Der er stadig mange virksomheder, der ikke har tilmelding til nyhedsbreve. Så, hvordan kommer I i gang?

Giv noget væk.

Det er en populær metode at give viden, produkter eller rabatter væk i modgift til en e-mail fra kunden. Det vigtigste er dog at gøre tilmeldingen synlig på hjemmesiden og ikke gemme den væk under et menupunkt.

Brug jeres sociale medier til at skaffe modtagere ved at henvise og være stolte af jeres ”give away” og den værdi, jeres følgere får ved også at bruge nyhedsbrevet. Se jeres online kommunikation som en helhed.

Kan vi aflæse det på bundlinjen?

Et nyhedsbrev skal kunne aflæses direkte på jeres bundlinje. Det er naturligvis lettere at se omsætningen stige, hvis I har en webshop. Men selv hos virksomheder, der sælger større og mere komplekse produkter, er et lead fra en nyhedsbrevkampagne mange penge værd. Vi taler derfor om konvertering fra nyhedsbrev til den ønskede handling, der matcher jeres forretning.

Skal modtageren ind og læse om et produkt, kan det være en konvertering i sig selv. På produktsiden har vi naturligvis en tydelig call-to-action der sikkert guider den besøgende hen imod at blive jeres nye kunde.

Vi har kunder, der oplever stigninger på 200-300% (indextal) i omsætning, efter vi har fået styr på opsætningen, fokus på salg og en konverteringsside, der er i top. Det betaler sig!

Nye leads?

Før I får nye leads og kunder, skal I være sikre på, at jeres hjemmeside er klar til at modtage en åben potentiel kunde.

Start med at se jeres hjemmeside på ny. Fjern alt det interne sprog og giv kunden præcis, hvad I har lovet i nyhedsbrevet. Det kræver lidt arbejde, men det er godt givet ud.

Et godt tip – send aldrig nogen ind på jeres forside, hvis den mest af alt minder om en velkomstside.
Sørg for tydelige kontaktinformationer/købsknapper (call-to-action) og vis den tryghed, kunden forventer.

Kort fortalt

  • Den rigtige landingside er klar til salg/leadgenering
  • Sælg lidt mere end I gjorde før
  •  ”Sådan plejer vi” giver ikke større omsætning end i går
  • Tal med kunden, ikke til kunden
  •  Tabte modtagere er modtagere, der aldrig ville blive til en kunde. Glem dem og arbejd videre med resten

Det vil vi også prøve!

Hos Oxygen vil vi gerne inspirere vores kunder og andre, der har interesse for digitale løsninger. Hvad er udfordringen med jeres nyhedsbrev? Vi er klar med gode råd.