Big data er det nyeste buzzword i IT-branchen. Flere og flere begynder at benytte det i deres digitale strategi, men hvordan sikrer vi os, at vi har valid viden omkring brugen?

Det er Networked Business Initiative sat i søen for, og i 2014 lancerer de et helt nyt website der kan hjælpe bureauer og konsulenter med benhcmarking og optimering af deres partneres digitale indsats.


Oxygen leverer teknologien til stort forskningsprojekt

Det Odenseanske webbureau Oxygen har leveret teknikken til et nyt stort projekt, der søger at kortlægge den større og større kompleksitet i den digitale verden.

Siden 2009 har projektet, Networked Business Initiative (NBI), søgt at klarlægge danske virksomheders brug af digitale netværksteknologier som sociale medier, mobile løsninger, cloud computing og big data.

Nationalt projekt vækker begejstring i udlandet

Projektet har vakt stor begejstring blandt danske konsulenter og bureauer, og der har også været henvendelser fra udlandet. Nu er projektet modnet nok til at gå internationalt i 2014.

Head Organizer og grundlægger af projektet, Jan Futtrup Kjær forklarer:

“NBI er et involverende forskningsprojekt, som handler om netværksteknologier. Med NBI får virksomheder et analytisk værktøj, der er baseret på erfaring og data, og som kan skabe overblik og klarhed over den indflydelse, som netværksteknologi har på de enkelte forretningsprocessor. Sagen er nemlig den, at netværksteknologier ikke er en ø. Derimod er de en forudsætning for at drive en succesfuld virksomhed i en globaliseret økonomi.”

Det er det tidligere projekt Social Semantics, der har skiftet navn til Networked Business Initiative, der står bag undersøgelsen. Tidligere har undersøgelserne været udgivet i en FACTBOOK på print, og nu skal dette arbejde flyttes online. Målet for projektet er at nå ud til 20 lande på 3 år, et mål som Networked Business Initiative selv ser som ambitiøst.

Frivillige og partnerorganisationer skal drive undersøgelsen

Det er partnere (konsulent – og IT bureauer) og virksomheder, der frivilligt kan få lov til at benytte tilbuddet fra NBI. På denne måde kan partnerne få afdækket deres kunders digitale indsats og finde ud af hvor virksomhederne klarer sig godt, og hvor der er plads til forbedringer. Det giver også en mulighed for at klarlægge, hvordan det digitale landskab overhovedet ser ud i erhvervslivet.

Systemet bag

Et så stort og ambitiøst projekt kræver naturligvis et system, der kan administrere de mange mængder data på en let og overskuelig måde, og det er her Oxygen kommer ind i billedet. Webbureaet har stået for websitet og integration med de bagvedliggende teknologier, såsom spørgeskema systemet og de specielle partnersider, hvor partneren selv kan opsætte og logge ind og ændre deres side, således den er tilpasset partnerens logo og visuelle identitet.

Claus Winther, Partner ved Oxygen udtaler:

“Jeg er stolt over, at samarbejde med NBI. Her kombineres vores kompetencer som digitalt bureau med spændende viden omkring brugen af netværksteknologier – vi er naturligvis med som partner og vil inddrage resultaterne i vores digitale rådgivning fremover”

Hjemmesiden og det bagvedliggende system er bygget op omkring Sitecore CMS. Netop denne løsning er valgt, da Sitecore giver muligheden for at sammenkøre og administrere de forskellige systemer, og præsentere de mange forskellige data med en fælles platformsvisning.

FAQ om Networked Business Initiative

Hvad er det?

Networked Business Initiative er et globalt forskningsprojekt født i Danmark, der samler data om virksomheders forretning med det formål at skabe viden, der kan være med til at modne virksomheders vækstpotentiale og gøre dem konkurrencedygtige.

Hvem står bag?

Dansk Erhverv, Copenhagen Business School og Sitecore er gået sammen om at etablere og stifte Network Business Initiative der drives i en selvstændig og uafhængig organisation ansvarlig for at drive og udvikle projektet frem mod 2017. Formålet er at skabe kvalificeret viden om, hvordan nye netværksteknologier påvirker og ændrer vores virksomheders, organisationers og institutioners måder at interagere på.

Hvad er visionen?

Visionen for Networked Business Initiative er at gøre danske virksomheder mere konkurrencedygtige i en globaliseret økonomi, hvor netværksteknologier er stadigt mere vigtige. Netværksøkonomi er nemlig ikke isoleret fra en global virkelighed.

Hvorfor er Networked Business Initiative anderledes end andre projekter?

Networked Business Initiative skaber et netværk af engagement og handling i samspillet mellem erhvervsliv og forskningsverdenen. Projektet er i høj grad bygget på en infrastruktur af kommercielle og ikke-kommercielle interesser, som sammen deler viden, omstilling og ’best practice’ inden for anvendelse af netværksteknologier.

Hvad får virksomhederne ud af det?

Fremover vil virksomheder kunne basere deres digitale strategi på et velfunderet empirisk grundlag, som kortlægger deres potentialer inden for digitale forretningsområder sammenlignet med øvrige aktører i den samme branche. De kan endvidere sammenligne sig selv på globalt plan og se, hvor deres potentialer ligger i andre dele af verden sammenlignet med brancher, som minder om dem selv.

Hvordan får jeg fat i data?

Data bliver delt i et særligt økosystem, der består af et globalt netværk af NBI-partnere. Det betyder, at alle partnere bidrager med data for at kunne trække data.

Hvad koster det?

Det er gratis at være en associeret partner i Networked Business Initiative. Det er også gratis for en virksomhed at få adgang til data gennem en af partnerne.

Hvad får Networked Business Initiative ud af det?

Kort sagt: Viden! Projektet er et konsortium mellem erhverv og forskning – samlet med det fælles mål; at fremme og udvikle virksomheders digitale modenhed på verdensplan. Erhvervslivet mangler viden om strategisk brug af netværksteknologier, mens forskningen mangler data til at forske i nye videns- og managementmodeller.

Hvad er netværksteknologier?

Netværksteknologier er en paraplybetegnelse for en række centrale digitale teknologier som sociale medier, mobilitet, cloud, big data og informationssystemer som CMS, CXM, ERP, CRM m.fl.

Hvor lang tid varer projektet?

Projektet er sat til at være tre år. Herefter er det forventet, at sponsorater og yderligere støtte vil bidrage med nye muligheder for partnere og virksomhedsdeltagere, efterhånden som projektet bliver modnet.