“LinkedIn SEO” er en af de mest oversete metoder til at opnå ekstra synlighed på dette effektive B2B sociale medie.


I bred forstand er SEO noget, der udelukkende foregår på en virksomheds eget website. Det er imidlertid en kraftig forenkling af SEO som markedsføringsdisciplin. Det er nemlig også muligt at blive fundet på andre måder, end via selve hjemmesiden. LinkedIn er én af dem og især relevant, når en virksomhed opererer B2B. Her gemmer sig mange muligheder for relevante leads samt øget tilgang af besøgende til jeres website.

Denne artikel fortæller hvordan.

LinkedIn som søgemaskine

Søgemaskiner er alsidige og bør således ikke begrænses til f.eks. Google og Bing. De fleste sociale medier har også en intern søgefunktion, som brugerne især anvender til at efterspørge konkrete personer, brands eller ydelser. Dette gælder naturligvis også for LinkedIn.

Måden LinkedIn’s søgemaskine fungerer på, minder om de generelle søgemaskiner: Det er gennem tekst, I fortæller, hvad jeres LinkedIn-side handler om.

En stor fordel ved LinkedIn er, at brugerne allerede er trukket i forretningstøjet. Det er ikke et socialt medie, man besøger for hyggens skyld. Man besøger det i mere eller mindre grad med et forretningsmæssigt aspekt for øje.

Hvordan laver man LinkedIn SEO?

SEO på LinkedIn tager, som al anden SEO, udgangspunkt i en søgeordsanalyse, så I ved, hvad jeres kunder efterspørger og hvilke ord, de benytter.

Det er meget sandsynligt at søgemønstrene i forhold til generiske ord (det vil sige overordnede emne-ord) er relativt ens på eksempelvis Google og LinkedIn.

Det vil sige: Hvis en potentiel kunde søger efter ”Søgemaskineoptimering” i Google, er det også sandsynligt, at vedkommende bruger samme søgestreng på LinkedIn, hvis vedkommende leder efter eksempelvis en ny samarbejdspartner inden for SEO.

Når I har fundet de ord, der for jeres virksomhed er relevante at blive fundet på, er I klar til at gå i gang.

Der er på en virksomheds LinkedIn side 3 steder, I kan optimere:

Navn

Her er der 100 tegn til rådighed og sandsynligvis har I allerede tastet jeres virksomheds navn ind her. Ellers skal I gøre det nu – og i overensstemmelse med, hvad firmaet helt konkret hedder.

Beskrivelse

Det er i beskrivelsen, den primære SEO på LinkedIn kan udføres. Beskrivelsen skal fylde mellem 200 og 1500 tegn og der er således plads til at skrive lidt mere uddybende, end mange i forvejen gør.

I beskrivelsen bruger I de relevante søgeord, I fandt frem til – og gerne først i beskrivelsen, så både brugere og søgemaskinerne hurtigt ser, hvad jeres fokusområder er. Skriv naturligt og brug gerne synonymer for jeres primære søgeord.

Specialer

Med 256 tegn til rådighed er der mulighed for at nævne en lang række specialer. Hvad I helt konkret skal kalde disse specialer, fandt I frem til i søgeordsanalysen.

Skriv sammenhængende og naturligt og undgå blot at remse jeres specialer op. Sørg dog alligevel for at nævne så mange relevante som muligt.

SEO i forbindelse med opslag på LinkedIn

Når I laver opslag, bør I sørge for, de er af høj kvalitet samt indeholder samme søgeord som jeres virksomhedsside, når det er relevant for opslaget.

På denne måde knyttes jeres virksomhedsside endnu tættere til de pågældende søgninger og kan derudover være medvirkende til at skaffe trafik til jeres website.

Social Proof er også vigtigt på LinkedIn

Jo flere der følger jeres virksomheds side, jo mere relevant vil LinkedIn også vurdere denne til at være, når der søges efter kompetencer, I som virksomhed besidder.

Det samme gælder i forhold til opslag. Jo flere relevante opslag, jo mere værdi får jeres virksomhedsside.

Interesseret i at høre mere om LinkedIn SEO eller andre sociale medier?

Ring på 31 31 71 58 eller benyt kontaktformularen til højre for en uforpligtende dialog om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed til mere vækst online.