I denne artikelserie kommer vi igennem hvad webanalyse kan, hvordan du måler effekten af din e-handelsløsning, hvordan du arbejder systematisk med webanalyse i hverdagen, og hvordan du får tankegangen helt til ledelsen.


Hvad kan jeg bruge webanalyse til?

At vide hvor mange besøgende, man har på sit website, er første skridt til at vide, hvor godt dit website fungerer. Men webanalyse kan gøre dig meget klogere på værdien af dit website.

webanalyse model

Formål med webanalyse

Der er 3 hovedområder, hvor webanalyse kan gøre dig klogere på din e-handelsløsning:

1. Anskaffelse
Få overblik over den trafik, du får til sitet. Hvilke trafikkilder er mest værdifulde, hvor effektiv er din markedsføring, og hvilken type besøgende tiltrækker du. Disse data er helt afgørende for, hvordan du skal bruge dine kræfter til at skabe mest mulig værdi.

2. Adfærd
Forstå hvordan dine besøgende benytter dit website. Når du nu har brugt ressourcer på at skaffe besøgende til dit website, så skal de selvfølgelig også bruge websitet på en måde som giver værdi.

Du kan blive klogere på hvilke sider, som giver meget værdi, og hvilke der ikke gør. Hvordan besøgende navigerer sig gennem websitet, om der er links, som peger til sider, som ikke findes og hvilke søgeord, der bliver søgt efter på websitet.

Alle disse data – og mange flere – kan du bruge i dit daglige arbejde med at forbedre websitet.

3. Forretning
Forstå hvad dit website betyder for forretningen – dvs. resultatet af arbejdet. Hvor meget værdi skaber websitet for forretningen. Det er hele fundamentet for overhovedet at have et website. Hvis ikke websitet skaber nogen værdi, hvorfor bruge ressourcer på det?

Det er først, når man får sat værdi på sit website, at man kan arbejde seriøst med webanalyse og træffe de rigtige beslutninger.

Tænkt over dette

Jeg vil gerne udfordre dig til at tænke lidt over, hvor meget du får ud af webanalyse i dag. Overvej derfor et svar på følgende spørgsmål:

  1. Hvilke af de 3 hovedområder arbejder du allerede med i dag?
  2. Hvad er din mest værdifulde trafikkilde?
  3. Hvad er din mest værdifulde side?
  4. Hvad er den forretningsmæssige værdi af dit website?

Sådan måler du effekten af dit website

I næste artikel ser vi på hvordan man måler værdien af dit website. Hvordan du definerer KPI’er (Key Performance Indicator), opsætter mål og målværdier i Google Analytics, og hvordan du træffer bedre beslutninger på baggrund af dette.

Webanalyse hænger tæt sammen med konverteringsoptimering. Er konverteringsoptimering noget du gerne vil grave dybere i, så har vi forfattet en grundig konverteringsoptimerings-guide for begyndere.


For en god ordens skyld, så lad mig lige præcisere. Webanalyse er ikke nødvendigvis det samme som Google Analytics. Du kan indsamle mange forskellige data om dit website – både kvalitative og kvantitative. I denne artikelserie mener jeg primært Google Analytics, når jeg skriver webanalyse – bare lige så du ved det!