Nemt

Med en Oxygen intranet løsning får I en intern kommunikationsplatform, der er nem at benytte for alle i organisationen. Muligheden for personificerede sider med udelukkende relevante informationer for hver enkelt medarbejder, letter yderligere kommunikationen.

Tilgængeligt

Den interne kommunikation i en større virksomhed er essentiel for en velfungerende organisation - uanset hvor medarbejderen befinder sig, derfor kan Oxygen intranet løsninger tilgås fra alle platforme og lokationer.

Integreret

Med de mange muligheder for at integrere vores intranet løsninger med eksempelvis lønsystemer, regnskabsprogrammer og øvrige medarbejderdatabaser, kan alt relevant samles på ét sted. Det er både effektivt og tidsbesparende.

Socialt

Med medarbejdere på forskellige geografiske lokationer kan kommunikationen besværliggøres. Med vores intranet løsning får I mulighed for både at dele viden, stille spørgsmål og interagere med alle relevante personer i virksomheden.

Lad os tage en uforpligtende dialog

Beslutningen om et nyt intranet er ikke bare en, man tager uden på forhånd at have gjort sig nogle tanker og fået kompetent rådgivning i hele processen.

Lad os derfor tage en uforpligtende snak omkring, hvad vi kan hjælpe netop jeres organisation med.

Ja tak, lade os tage en snak

Nemt - Oxygen intranet løsningerNår kommunikationen internt i en virksomhed eller organisation gøres nemmere og mere strømlinet, frigives der vigtige ressourcer til andre og mere vigtige arbejdsopgaver.

Med muligheden for udelukkende at præsentere jeres medarbejdere for præcis dén information, de hver især behøver, spares der både tid og mentale ressourcer. Til fordel for både jer som virksomhed og hver enkelt medarbejder.

Alle vores intranet løsninger er nemme at benytte for alle medarbejdere, uanset erfaringsgrundlag med digitale kommunikationsformer. Samtidig minder informations-feedet om det, I kender fra de sociale medier. Noget, der får alle medarbejdere til at føle sig trygge og hjemme i brugen – allerede fra første sekund.

Tilgængelige intranet løsningerHos Oxygen er vi klar over, at større virksomheder ofte både har medarbejdere med stationære arbejdspladser på virksomhedsadressen, fleksible hjemmearbejdspladser fordelt over hele landet samt sælgere og konsulenter kørende ude på landevejen.

Derfor skal jeres intranet løsning kunne tilgås overalt. Uanset hvor man geografisk befinder sig og om man tilgår intranettet fra en pc, tablet eller smartphone.

Vores intranet tilpasser sig derfor automatisk den skærm, det tilgås fra, så brugeroplevelsen altid er god og medarbejderen nemt og enkelt kan danne sig et overblik over indholdet eller interagere med sine kollegaer. Systemet tillader også nem deling af relevant indhold til på forhånd definerede samarbejdsgrupper.

Socialt forankret intranet løsningMed vores intranet løsninger får I muligheden for at oprette forskellige virtuelle grupper i samme løsning. Det betyder, at I kan benytte intranettet til vigtig, faglig kommunikation og samtidig dele socialt indhold, som kan styrke det kollegiale sammenhold. Det kunne eksempelvis være billeder fra virksomhedens sociale arrangementer eller informationer fra interne interessegrupper i organisationen – som f.eks. en løbeklub, filmklub eller madklub.

Intranettet er desuden en god måde for medarbejdere, der er langt væk fra virksomhedens centrum, at bevare den daglige tilknytning til deres kollegaer. Noget der kan aflæses i både arbejdsglæden og øget fastholdelse af medarbejdere.

Integrerbar intranet løsning uanset behovDe mange muligheder for integreringer gør det muligt, at I som virksomhed kan tilgå alle jeres systemer fra intranettet. Der kan også oprettes integration med tidsregistreringssystemer, så jeres medarbejdere kun skal logge på ét sted, når de møder ind.

Blandt andre mulige integrationer kan nævnes regnskabssystemer, lønsystemer, medarbejderdatabaser, statistikprogrammer og elektroniske kalendersystemer til eksempelvis booking af mødelokaler.

Alt sammen noget, der gør vores intranet løsning til en ny, central del af jeres hverdag fremfor blot endnu et program og værktøj i den daglige arbejdsgang.

Lad jer ikke snyde af det strømlinede, simple udtryk i brugerfladen på vores intranet. Bagved ligger nemlig et af de stærkeste systemer, Sitecore 8, som er både solidt og velafprøvet i forhold til intranet løsninger. Alle funktioner er derfor gennemtestede og kan nemt omkonfigureres fra deres nuværende form, så de bliver perfekt tilpassede jeres virksomheds behov.

Det er med til at holde de samlede udgifter til jeres nye intranet nede, fordi der ikke er behov for en masse specialudvikling. Vores intranet løsninger er desuden skalérbare, hvormed enhver installation nemt kan opgraderes fra få til flere tusinde medarbejdere.

Top 10 ingredienser til det gode intranet

Virksomheders intranet er et værktøj eller redskab, som kan bruges i din virksomheds strategi og interne kommunikation. Derudover kan det være med til at automatisere en række af arbejdsgange, som kan være uhensigtsmæssige.

Det at udvælge det korrekte intranet, som kan understøtte din virksomheds forretnings strategi er en kompleks proces.


Her hos Oxygen har vi arbejdet med intranet løsninger siden 2001. Vi har leveret intranet løsninger til en bred vifte af virksomheder og organisationer. Vi har set hvad der virker og hvad der ikke gør. Derfor har jeg lavet denne top 10 liste over de væsentligste funktioner og værktøjer, som dit intranet bør indeholde for at opnå størst mulig effekt i din virksomhed.

Overordnet set bør dit intranet indeholde en lang række af værktøjer, være let at bruge og involvere dine medarbejdere. Her følger 10 funktioner vi mener er essentielle.

1) Let opsætning og intuitivt at bruge

IT-afdelingen i din virksomhed har tit mange opgaver og begrænset tid, dermed har de svært ved at kunne påtage sig ekstra opgaver. Derfor har de heller ikke ressourcerne til at implementere en ny intranet løsning for din virksomhed. Derfor vil en ”Ud-af-boksen” intranetløsning være med til at accelerere processen med udbredelsen af intranettet i din virksomhed. Brugervenligheden og det intuitive design er et kritisk parameter i forhold til medarbejdernes motivation for at bruge intranettet. Hermed får du mest mulig værdi ud af dit intranet.

2) Simpel administration og uddelegering

Medarbejdernes accept og adoptering af intranettet er nøglen til din overordnede succes. En simpel administration giver afdelinger og grupper uden IT-kyndigt personale muligheden for selv, at skabe deres eget indhold på virksomhedens intranet. Hermed opfordres medarbejderne til at adoptere intranettet i deres hverdag og gøre det til et effektivt værktøj i deres daglige arbejde.

3) Mobilitet

I vores tablet og smartphone verden er det essentielt at dit intranet er tilgængeligt uden for kontoret. Et intranet som kan tilgås fra mobile enheder og giver adgang til dokumenter, vigtige ressourcer og muligheden for at dele information på farten er essentielt, for dine medarbejderes adoption af intranettet i deres arbejdsdag.

» Et intranet som kan tilgås fra mobile enheder og giver adgang til dokumenter, vigtige ressourcer, og muligheden for at dele information på farten er essentielt for dine medarbejderes adoption af intranettet i deres arbejdsdag.«

4) Medarbejderprofiler

Opdaterede medarbejder profiler hvor medarbejderne selv kan opdatere og udfylde deres profiler er vigtige. På den måde er det muligt for medarbejderne at søge informationer frem. Hermed undgår du, at medarbejderne spilder tid på informationssøgning.

5) Integration med bagvedliggende systemer

Integrationen af bagvedliggende systemer. En lang række de allerede eksisterende systemer i din virksomhed bør kunne integreres med dit intranet. Et godt sted at starte er med Microsoft Active Directory (AD), at kunne importere og vedligeholde brugere på dit intranet automatisk via AD, medfører at du undgår spild af ressourcer og dobbelt arbejde.

6) Personalisering af nyhedsflow

I en stor organisation er det vigtigt, at nyheder rammer de rigtige personer, f.eks med en form for tagging. Nogle ting er obligatoriske for medarbejderne, mens andre kan være valgfrie, alt efter arbejdsgrupper og interesser.

7) Velintegreret søgefunktion

For at dit intranet er mest effektivt for dine medarbejdere er det vigtigt, at dine medarbejdere kan finde den nødvendige information. Derfor bør indhold i vigtige dokumenter i word, excel og PDF formater kunne søges frem via intranettet.

8) Værktøjer

Intranettet skal indeholde en række af værktøjer. Telefonlister, kalendere, grupperum, sociale funktioner som fx chat, delfunktioner og integration af timeregistrering. Derudover kan en integration af filhåndteringssystemet også give medarbejderne et ekstra incitament til at bruge intranettet. Intranettet er et godt sted at samle en række af praktiske værktøjer og ressourcer for dine medarbejdere.

9) Dialog og samarbejde

Intranettet skal have en central placering i din virksomheds interne kommunikation. Intranettet bør understøtte muligheden for, at dine medarbejdere kan dele ideer og give feedback. Et godt intranet bør også rumme muligheden for at lave interne blogs og dele nyheder i virksomheden.

10) Social integration

Den primære funktion for dit intranet er som forretningsværktøj. Det skal bruges til at forbedre processer i din virksomhed og forbedre den organisatoriske effektivitet. Ved at tilføje sociale funktioner øger du også dine medarbejderes engagement, men du kan også udbrede og forbedre din virksomheds kultur. Sociale funktioner som medarbejdervægge, chat funktioner, ”Like” og statusopdateringer kan være med til, at skabe følelsen af et socialt fællesskab på arbejdspladsen.

Det er dog vigtigt at forstå, at det sociale intranet ikke er et internt Facebook. Nogle af funktionerne ligner, men den vigtigste pointe og eneste sammenligning disse to reelt set tåler er, at det er brugergenereret og det er på den måde vi skal forstå socialt.

Danmarks Idrætsforbund - Intranet løsning case

Danske Spil - Intranetløsning Case

Securitas Case

CFD Case - Intranetløsninger