I denne artikel ser vi på, hvordan du optimerer dit website vha. Google Analytics, så du får mest muligt ud af dit website. Marco B. Jensen giver dig 5 stærke fokus områder.


I sidste artikel så vi på, hvordan du tiltrækker værdifulde besøgende til dit website. I denne artikel ser vi på, hvordan du optimerer dit website vha. Google Analytics, så du får mest mulig værdi af dit website.

Dine sider tilskrives den værdi, som dine mål skaber. Dermed kan du nemt se hvilke sider, der reelt set skaber værdi.

Her kommer 5 stærke områder i Google Analytics, som kan hjælpe dig med at optimere dit website:

1. Prioritér sider ud fra værdien

Du kan bruge sideværdien til at prioritere arbejdet med dine sider. Dermed kan du nemt få et overblik over gode og dårlige sider.

Du kan fx sortere siderne efter besøg og så skimme sideværdien for at finde sider som enten har en højere eller lavere værdi end gennemsnittet.

Det er også et super værktøj, når du skal vurdere en sides relevans. Sammen med antallet af sidevisninger og den gennemsnitlige besøgstid, får du virkelig stærke argumenter i dit arbejde med websitets indhold.

hjemmesideoptimering

I eksemplet her, så vi bl.a. at  kontaktsiden er den af de sider med flest visninger, som skaber mest værdi. Samtidig kan vi se at et par sider med noget færre visninger (nr. 8 og 10) har skabt forholdsvis meget værdi.

Du kan også kigge mere overordnet på alle sider i en ”mappe/sidesti”. Dermed kan du få en fornemmelse af, hvordan forskellige grupper af sider klarer sig. Det kan være et godt redskab,inden du dykker længere ned og undersøger enkelte sider.

Optimering af hjemmeside med Google Analytics

Her ser vi tydeligt, at siderne under /aktuelt/ skaber en meget høj værdi ift. fx siderne under /projekter/. Vær opmærksom på, at enkeltsider, som ingen underliggende sider har, vil fremgå i tabellen. De er dog markeret med et anderledes ikon i venstresiden.

Det kræver en tilpasset rapport at se sideværdien på sidestier. Jeg har lavet rapporten, så den er lige til at importere til din Google Analytics. Hent den her: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=SSwtrjrKS3GhOaEEQkkk1Q

2. Find de understøttende sider

Når du kender de sider hvor værdien opstår, skal du også kigge på hvilke sider, som støtter op om de handlinger.

Du kan altid dykke ned i en side og se navigationsoversigten for siden. Dvs. du kan se hvilke sider de besøgende kommer fra, og hvor den besøgende klikker sig videre hen.

I eksemplet kan vi øverst til venstre se at 17,29% af de besøgede er landet direkte på /kontakt/-siden, mens de restende er kommet via andre interne sider. Øverst til højre kan vi se at 53,96% af de besøgende har afsluttet besøget på websitet efterfølgende. De resterende 46,04% har browset videre til andre sider.
De foregående og efterfølgende sider er listet nedenunder. Det er rigtig værdifuld viden omkring hvilken rolle netop denne side har i sidens navigationsmønstre. Det giver også værdifuld viden om de sider som understøtter de værdifulde sider.

Du kan også se hvilke sider der assisterer et mål i den omvendte målsti. Her kan du tydelig se hvilke navigationsmønstre som fører til flest mål. På den måde kan du hurtigt se de vigtigste assisterende sider.

Hvis du vil have målværdi som en kolonne, kan du bruge denne tilpassede rapport som jeg har lavet til formålet: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=egkQqqS8SVG8pt1CGITW9w

3. Bliv klogere på, hvad brugerne ikke kan finde

Et rigtig godt sted at blive klogere på dit website er din interne søgemaskine. Her kan du tydelig se, hvilke oplysninger de besøgende har svært ved at finde. Når en besøgende udfører en søgning på dit website, registreres søgeordet ,og der registreres bl.a. om den besøgende foretager yderligere søgninger og hvor længe den besøgende bliver på websitet efter søgningen.

Er der et mønster i de informationer de besøgende ikke kan finde og hvad kan du gøre for at hjælpe dine besøgende med at finde informationen? Du kan også undersøge hvilke sider, dine besøgende søger på. Måske ender de i en blindgyde.

4. In-page analyse

In-page analysen er en rigtig god måde at få et visuelt overblik over, hvad der bliver klikket på, på en bestemt side.
Det er en lynhurtig måde at danne sig overblikket over en bestemt side, og det minder på mange måder om et heatmap.

Vær opmærksom på, at Google Analytics som standard kun måler hvor mange gange der er blevet klikket på et link. Så hvis du har flere steder på en side, hvor man kan klikke på det samme link, så kan Google Analytics som udgangspunkt ikke skelne mellem disse.

Men hvis du aktiverer Enhanced Link Attribution, er Google Analytics i stand til at skelne de forskellige steder der klikkes, hvilket giver dig mere brugbare data.

5. Webstedshastighed

Det sidste sted vi skal dykke ned i er Google Analytics muligheder for at måle hastigheden af dit website.

Det giver dig bl.a. mulighed for at se, om der er bestemte sider på dit website som er langsommere end gennemsnittet. Det kan fx være pga. mange store billeder, et langsomt script eller andre problemer på siden.

Google Analytics måler på en række parametre ift. hastigheden af siden. Det vi er interesseret i her, er hvor lang tid det tager at indlæse indholdet på siden. Af en eller anden grund har oversætterne valgt at oversætte både Avg. Page Load Time og Avg. Page Download Time til Gennemsnitlig indlæsningstid for siden. Det vi her er interesseret i, er Avg. Page Download Time, som altid vil være det laveste tal af de to.

Jeg har igen lavet en tilpasset rapport som viser indlæsningstiden, og hvor du kan sammenligne siderne med gennemsnittet. På den måde kan du hurtigt se hvilke sider med mange besøgende, som er langsommere end gennemsnittet. Det vil være et godt sted at starte. Du kan indlæse rapporten her: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=RCfuQSmHQ6Suk1X-2lJUMg

Webanalyse er kun en del af arbejdet med optimering af et website. Webanalyse bør altid kombineres med fx heuristisk evaluering, brugertests og teknisk gennemgang. Webanalyse er ofte et rigtigt godt sted at starte, hvor problemer kan identificeres og spørgsmål kan opstå.

Brug en time om dagen eller ugen

Hvordan får man lige presset arbejdet med Google Analytics ind i en i forvejen travl hverdag. I næste artikel ser vi på, hvordan man kan strukturere arbejdet med webanalyse, så det bliver en lille del af ens arbejdsdag og samtidig giver et højt udbytte.