Weilbach er Danmarks førende indenfor søkort og publikationer til den maritime branche. Oxygen har gennemført en større opgradering af Weilbachs e-handelsløsning for at imødekomme nye brugertypers behov.

Leverance: Wireframe, Design, Udvikling, SEO

Teknologier: Sitecore 6.6

Se løsning: weilbach.com

”Oxygen er en utrolig kompetent og loyal samarbejdspartner. Vi har glæde af, at det er et firma med en stor stabilitet i medarbejderskaren. Vi har været kunde siden 2007, men har haft nogen af de samme kontaktpersoner, som kender vores system, lige siden.”

Torben Frerks, Administrerende Direktør Weilbach

Behovet

Oxygen har arbejdet med Weilbach siden 2007. Det første behov Weilbach dengang havde, var primært at få samlet mere end 20 forskellige købte domæner under ét. De mange domæner var et resultat af, at ingen havde kunne forudsige virksomhedens vækst og at der derfor ikke fra starten var lagt en fremtidssikret domæne-strategi. I stedet havde man købt et nyt domæne hver gang virksomheden udvidede til et nyt marked.

Den seneste opgradering af løsningen har været baseret på et behov for at tilpasse sitet og løsningen til ændrede brugeradfærd og –behov.

I 2012 blev det klart for Weilbach at antallet af brugere der fandt weilbach.com via smartphone eller tablet var hastigt stigende. Samtidig viste det sig, at de ikke kun navigerede rundt på siden på deres smartphones og tablets, men rent faktisk også gennemførte et køb på dem. Derfor var der nu et helt tydeligt behov for en e-handelsløsning der imødekom denne adfærd.

Formål

Formålet med de forskellige opgraderinger af Weilbach’s løsning har det til fælles at skabe et brugervenligt site. Sitet skal imødekomme brugerens behov og samtidig sikre, at selve købsflowet er simpelt og intuitivt.

Samtidig henter hjemmesiden 99% af al data der trækkes, direkte fra økonomisystemet. Det konstante flow af data mellem økonomisystemet og hjemmesiden går begge veje. Det har derfor været altafgørende at sikre, at dette flow blev integreret i Sitecore løsningen og at de tre databasers samspil fungerer upåklageligt.



Tilgang

Den første opgradering af sitet bestod helt simpelt i at samle de mange købte domæner under ét. Weilbach ejede, da de kom til os i 2007, ikke .com domænet men i stedet en række andre domæner. Det blev der lavet om på, og i dag er alt samlet under weilbach.com, med de forskellige subdomæner integreret i .com.

Denne ændring i domæne, sikrede et langt mere brugervenligt site samt en mere professional fremstilling af virksomheden. Samtidig er det nemmere at arbejde i én samlet løsning – både for Oxygen og Weilbach selv.

Udfordringerne med de ændrede adfærds- og købsmønstre hos brugerne, der nu primært fandt frem til sitet på en tablet eller smartphone, blev løst med et responsivt design.

Det nye design blev til i tæt samarbejde mellem designere fra Oxygen og Weilbach. Som de fleste i dag ved, så er der stor forskel på hvordan indhold vises alt efter hvilken type enhed man ser det på. For en virksomhed som Weilbach der sælger noget så visuelt detaljeret som søkort, er det af altafgørende betydning, at det der vises på sitet, vises korrekt.

Den bagvedliggende kode der viser produktet er den samme uanset enheden, men selve visningen og det grafiske design skal differentiere. Det gjorde opgaven til en relativt kompleks opgave, men det lykkedes ved fælles hjælp.

”Det var en temmelig omfattende opgave, fordi det er fantastisk vigtigt, at vores søkort bliver præsenteret på den helt rigtige måde.”

Lane Gry Vejlgaard, grafisk designer WeilbachTorben Frerks, Administrerende Direktør Weilbach

Løsning

”Vores samarbejde med Oxygen er præget af stort engagement og kundeloyalitet.”

Torben Frerks, Administrerende Direktør Weilbach

Den løsning Weilbach nu har gennem Oxygen, imødekommer de forskellige behov for brugervenlighed, responsivt design og integration mellem de forskellige databaser. Det har blandt andet betydet en langt bedre fastholdelse af især iPhone brugere på sitet, hvilket præcist var formålet med den seneste opgradering.

Derudover rummer løsningen en række andre funktioner:

  •  Integration med forskellige betalingsmetoder der er dominerende i de forskellige lande verden over, som Weilbach sælger til
  • En udbygning af funktionen ”relaterede produkter”. Et køb af et givent søkort viser ikke flere lignende produkter under ”andre har også købt”-funktionen. I stedet vises andre Weilbach produkter der relaterer sig til området som det købte søkort dækker. Køber en kunde derfor et søkort over Kattegat vises ikke tilsvarende søkort over andre farvande, men i stedet andet relevant materiale for netop det farvand.
  • En markant ændring i struktur- og sideopbygningen som har resulteret i langt bedre placeringer og konverteringer.
  • Data trækkes fra Analytics og sikrer at man konstant holder øje med, om en funktion i f.eks. check out ikke fungerer efter hensigten.
  • Avanceret søkort funktion hvor man via Google Maps kan klikke sig ind på det ønskede søkort. Funktionen giver en ekstraordinær god brugeroplevelse.

Kickstart jeres vækst online her. Kontakt os for en uforpligtende dialog!

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.