Med forhandlere fordelt over hele verden, et omfattende billede kartotek og stort fokus på brugervenligheden, havde Rice en række krav til deres e-handelsløsning som tvang Oxygen til at tænke ud af boksen.

“Der er jo enormt mange platforme som vores kunder skal tage stilling til. Måske har en butik 100 forskellige leverandører eller flere. Derfor og netop derfor er det vigtig at have et super brugervenligt miljø til vores kunder. My account er VIRKELIG vigtig!”

– Dagmar Top Haustrup, Director, Marketing & Business Development hos Rice

Behovet

Et ønske om, at bruge mindre tid på kundeservice uden at give kunderne en dårligere service, blev ét af de gennemgående træk i Rice’s nye løsning.

Med forhandlere og kunder over hele verden, var kompleksiteten og kravene til løsningen høj. Fokus på optimering og effektivisering blev nøgleordene i den løsning, der i dag bliver brugt flittigt af B2B samt har øget salget hos B2C.

Formål

Rice’s produktunivers er ikke bare farverigt, det er også omfangsrigt! Et helt klart mål med løsningen var derfor at skabe en overskuelig B2B database. Her skal forhandlerne nemt kunne få adgang til alt fra billeder til produkttekster og –information.

Med den nye løsning har vi ikke bare sikret forhandlerne en hurtig og nem adgang til alt relevant materiale. Vi har også skabt et forum hvor Rice har føling og kontrol med, at de billeder og tekster der bruges om deres produkter, kommer fra deres hånd.



Tilgang

At være Rice forhandler skal være attraktivt, og løsningen skulle derfor rumme forhandlernes forskellige behov. Én tilgang har derfor været at gøre det nemt og hurtigt at oprette en ny B2C shop.

En anden tilgang har været at benytte ”delt indhold” til at kunne overstyre indholdet på de forskellige shops. På den måde kan man sikre, at der kun vises relevant indhold, uden at det er en lang og tidskrævende proces.

Løsning

Rice havde et ønske om en løsning der sikrede en stærk kundeservice, uden at blive mere tidskrævende. Det er lykkedes.

“Vi har fået en løsning der tilbyder vores forhandlere en virkelig god service hele vejen igennem deres købsproces. Det er med til at styrke vores relationer med vores vigtigste kunder, samtidig med at vores arbejdsgange er blevet meget mere smidige”

– Dagmar Top Haustrup, Director for Marketing og Business Develeopment hos Rice

Kom med bagom casen

Få et større indblik i hvordan Oxygen har givet Rice en e-handelsløsning der opfylder deres krav og behov. Klik på nedenstående overskrifter, for at dykke ned i de forskellige områder.

Rice, den danske interiør- og accessoriesvirksomhed er kendt for deres farvestrålende design. De kom til Oxygen med et ønske om en e-handelsløsning der rummede alle facetter af deres forretning.

Først og fremmest skulle deres mange forhandlere verden over, mødes af en B2B portal der imødekom deres behov. Samtidig skulle brugervenligheden være helt i top.

Derudover havde man hos Rice et stort ønske om en e-handelsløsning, hvor de interne processer blev optimeret og tiden helliget til diverse kundeserviceopgaver blev effektiviseret.

Sidst, men bestemt ikke mindst, skulle e-handelsløsningen give B2C kunderne en fuldendt oplevelse af en nem og ubesværet rejse gennem det farverige univers. Dette skulle i sidste ende selvfølgelig gerne ende i et køb.

Resultatet er blevet en løsning som forhandlerne bruger flittigt, som har optimeret de interne processer i Rice og skabt et øget B2C salg.

I Rice universet er der et hav af produkter. Samtidig har mange af Rice forhandlerne mange forskellige leverandører, som de modtager varer, produktinformation og billeder fra. Målet var derfor, at levere alt fra Rice til forhandlerne på en så simpel og tilgængelig måde som muligt. Der med skulle forhandlerne ikke bruge unødig tid på at lede efter information og billeder. Eller værst af alt, lede forgæves og derfor helt udelade produktinformationen eller benytte sig af egne billeder som ikke lever op til Rice’s standarder.

Helt konkret har vi i løsningen til Rice integreret en række løsninger i B2B portalen, som alle bidrager til brugervenligheden:

  • Et forhandler log-in hvor man kan se både afventende og allerede afsluttede ordrer
  • En liste over oftest bestilte varer samt mulighed for at genbestille
  • En notifikation hvis forhandleren tilføjer en vare til ordren, som allerede ligger der, så man undgår dobbeltbestillinger
  • Reklamationer ved afsluttede ordrer kan ske med det samme, da forhandleren direkte inde i ordren kan oprette reklamationen og vedhæfte et billede samt beskrivelse af skaden/fejlen. Dette ryger direkte ind i Rice’s ERP system og skal ikke forbi kundeservice først
  • Sammen med ordren, modtager forhandleren en mail med link til præcis de billeder der relaterer sig til varerne på ordren. Samtidig med at man henter billederne ned, kan man inkludere produktdata i excelformat som zip fil
  • Udover de konkrete produktbilleder følger også en række stemningsbilleder med, som knytter sig til de specifikke varer på ordren
  • Alle produkter kan nemt tilføjes et nyhedsbrev

Et vigtigt aspekt i, at gøre det så nemt som muligt for en forhandler at sælge varer, at implementere centrale B2C aspekter i B2B portalen.

For at imødekomme det behov, har vi i Rice’s løsning har vi implementeret flere forskellige features der alle har som mål, at lette arbejdet med, at få varerne ud til kunderne.

Som B2B kunde hos Rice kan du med et par klik og lidt indstillinger oprette en helt ny B2C shop. Det vil i praksis sige, at en forhandler kan oprette nye shops i forskellige markeder, uden det skal være en rejse der varer flere dage.

Med en teknik der går under navnet ”delt indhold” kan man overstyre indholdet på de forskellige shops. Det giver mulighed for eksempelvis at vise noget specifikt indhold og design på shops der fejrer en kulturel højtid, national festdag eller andet, som ikke er en global begivenhed, og derfor ikke nødvendigvis skal træde igennem på alle shops.

Et andet træk, i forsøget på, at gøre B2B portalen så optimal som muligt, har været at lette kommunikationen med kunderne.

En funktion hvor alle Rice’s produkter nemt kan tilføjes i et nyhedsbrev er derfor blevet implementeret, både når der kommunikeres med B2B og B2C.

Med et så omfattende produktkatalog som Rice’s, er det altafgørende at forhandlere verden over nemt og hurtigt kan sende kommunikation ud om udvalgte produkter, uden at der skal bruges timer på at lede efter produktinfo, varenumre, billeder osv.

Når alt kommer til alt, har Rice i dag en løsning som imødekommer både de forskellige B2B og B2C behov. Samtidig har den totale optimering af løsningen, lettet de interne procedurer hos Rice markant. Den enkelte medarbejder bruger nu mindre tid på kundeservice og mere tid på alt det, som kun mennesker og ikke computere kan løse.

En bonus ved det store arbejde der er lagt i produktbilleder- og tekster er, at Rice nu sikrer sig så godt som muligt, at de billeder der bruges i deres navn, samt de tekster der skrives om produkterne, kommer fra dem. Dermed er man sikker på, at de lever op til Rice’s egne krav og kvalitet.

Denne del af løsningen er derfor blevet en vital optimering for både Rice og deres forhandlere. Ligesom Rice sparer tid på, at skulle sikre sig at der ikke florerer forkerte billeder eller tekster rundt omkring hos deres mange forhandlere, så sparer forhandlerne tid på, ikke at skulle skrive tekster helt fra bunden, og sætte sig ind i samtlige detaljer omkring et produkt.

Kickstart jeres vækst online her. Kontakt os for en uforpligtende dialog!

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.