B2B webshopløsninger er en jungle. Men det er en jungle, som I før eller siden skal finde vej i, hvis I vil sikre jeres virksomheds eksistens og vækst. Læs med her og bliv guidet godt på vej.


I denne artikel vil vi give detaljerede råd til at nå derhen, hvor I står med den, for jeres forretning, bedste B2B webshop. Vi vil blandt andet komme omkring:

  1. De bedste råd til den optimale B2B webshopløsning
  2. Potentielle faldgruber
  3. Valg af leverandør og platform

Hvorfor er en B2B webshop så vigtig?

B2B er efterhånden blevet én af den slags business-slang, vi alle slynger ud, men som vi med rette nogen gange burde genopfriske den oprindelige betydning af. Business to business. I ordene skjuler sig en relation mellem to virksomheder.

To virksomheder der er afhængige af hinanden og som i samarbejdet ikke blot skaber og styrker sin egen forretning, men i særdeleshed også den andens forretning.

Jeres B2B kunder er jeres vigtige samarbejdspartnere, en kilde til jeres salg og en repræsentant af jeres produkter. De er ikke slutforbrugere, og det afspejler sig i deres behov og efterspørgsler til den optimale webshop løsning.

De stiller krav til information, indhold og tilgængelighed i en webshopløsning, og de krav skal efterleves på en måde, som gavner både den ene og den anden business.

En B2B webshop giver nye muligheder – udnyt dem og se resultaterne

B2B webshoppen er kommet for at blive – og til dem der måtte mene noget andet, minder vi blot om dengang kloge hoveder kaldte internettet for en døgnflue. Nogle ting er bare så geniale, at større IT kræfter sikrer deres eksistens.

Den rigtige B2B webshop kan lette jeres kontakt med kunden, sikre et større salg og skabe en af de slags loyalitetsbånd, der i sidste ende resulterer i forbedrede tal på bundlinjen.

Med mindre I har formået at tage patent på en hel produktkategori som forhindrer andre virksomheder i at producere noget der bare dufter lidt af det, I sælger, så har I ligesom alle andre, også konkurrenter der ånder jer i nakken.

Vi ved godt at jeres produkt er det bedste på markedet. Selvfølgelig. Men det ved kunderne ikke nødvendigvis, og i en tid hvor alting går hurtigt, hæmningerne hurtigt smides i salgsøjemed og potentielle konkurrenter dukker op i baghaven og ikke kun i Kina, er det nødvendigt at give jeres kunder noget helt særligt, for at skille sig ud. En god B2B webshop er første skridt på vejen til at kunne det.

Hvordan kommer I videre?

Så langt så godt. En B2B webshop er vigtig, og den skal kunne det, som kunderne efterspørger. Men hvordan ved man så hvad det er? Og hvordan rammer man rigtigt med præcis den webshop der løser opgaven bedst for lige netop jer?

De spørgsmål, og stort set alle andre der måtte dukke op i jagten på den optimale B2B webshop, giver vi nu vores absolut mest kvalificerede svar på.

Vi fatter os sjældent i korthed når emnet falder på noget, der virkelig ligger os nær, så læn dig tilbage og nyd en guidet tour i B2B webshop junglen. Tag eventuelt en kop kaffe med inden du gør dig det for behageligt – vi skal vidt omkring.

Hvis du allerede nu har mistet pusten, så kontakt os direkte på tlf. 63 139 139 og få en snak om, hvordan Oxygen kan hjælpe dig til den bedste B2B webshopløsning.

De 9 bedste råd til den optimale B2B webshopløsning

Vi har mere end 10 års erfaring med webshop løsninger, og baseret på den viden vores dygtige udviklere efterhånden har samlet her i huset, er vi kommet frem til nedenstående 3 gode råd, når snakken falder på B2B webshop:

  • Tænk din B2B webshop ind i den samlede kunderejse
  • Strukturér information på en simpel måde
  • Involvér de medarbejdere, der er i kontakt med kunderne

Da gode råd i overskriftsform for det meste bare er en række ord uden det store indhold, uddyber vi derfor i det nedenstående alle tre råd.

1. Tænk din B2B webshop ind i den samlede kunderejse – og øg trafikken

En webshop er i sagens natur en online butik hvor jeres kunder kan købe det de har brug for. Men en webshop, og i særdeleshed en B2B webshop kan – og bør – være meget mere end det.

Hos Oxygen oplever vi ofte virksomheder der ligger stor energi og budgetter i et flot website som afspejler virksomhedens identitet, men som ikke formår at videreføre denne røde tråd til selve webshoppen.

En webshop må ikke være en ”knobskydning”, der giver kunden en oplevelse af, at bevæge sig væk fra virksomhedens site og til en webshop med sit eget liv.

Vi råder derfor altid vores kunder til, at integrere B2C såvel som B2B webshops i den kunderejse man inviterer kunderne på, i det øjeblik de tilgår virksomhedens website.

Hvordan man helt praktisk gør det, er der mange bud på, men hos Oxygen prioriterer vi højt at B2B webshoppen er mere en ”kundeportal” end en decideret shop. Med kundeportal mener vi et sted hvor alle kundens oplysninger er samlet ét sted, samtidig med at webshoppen løser de behov en kunde måtte have.

Det kan være genbestillinger, at se tidligere ordrer, finde fakturaer, tracke en ordre og meget mere.

Hvis alle de parametre er prioriteret og på plads, vil kunden få en samlet oplevelse af både website og webshop som to ting der arbejder sammen og møder kundens behov.

2. Strukturér information på en simpel måde – og undgå at miste kunderne i forvirringen

Rigtig mange virksomheder har en opfattelse af et website og en dertilhørende webshop som et sted, der skal rumme al den information der overhovedet findes i virksomheden. Det er en misforståelse, da det ofte skaber et kaotisk og uoverskueligt site.

Erfaring og helt reelle tal viser, at de virksomheder der formår at skære ind til benet og i sin navigationsstruktur tør kun at vise det allermest relevante, har størst succes.

I en B2B webshop, skal det være enkelt og intuitivt at navigere rundt i shoppen. Designet skal bygges op på en måde, hvor kun den mest relevante information springer kunden i øjnene, når de tilgår shoppen.

Det betyder ikke, at en virksomhed ikke kan dele ud af al sin viden og have det tilgængeligt på sitet, men størstedelen af informationen skal først dukke op, hvis kunden aktivt går ind og vælger det til. Det kan helt konkret være i form af en FAQ side med links til uddybende information.

Hvis du vil have Oxygens råd til hvordan lige netop I kan bygge jeres B2B webshop op, så kontakt Claus Winther direkte til en uforpligtende snak på telefon 26 73 70 48.

Tag en B2B Webshop snak med Claus Winther
Tag en B2B webshop snak med Claus på tlf. 26 73 70 48

3. Involvér de medarbejdere, der er i kontakt med kunderne – og gør brug af den største vidensbank

I enhver virksomhed sidder der en række medarbejdere som har lige præcis dén viden, der er essentiel for at skabe den B2B webshop der rammer jeres kunder bedst.

I spændingsfeltet mellem virksomhedens identitet og kundernes behov, ligger en vigtig viden der skal bruges i opbygningen af en B2B webshop som når nye højder. Kunsten er, at finde de medarbejdere der bevæger sig i netop det spændingsfelt.

Ofte er det medarbejdere der er i daglig kontakt med kunderne, men samtidig også har fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rør sig internt i virksomheden. Den slags medarbejdere kan f.eks. være kundeservicemedarbejdere, sælgere eller en helt tredje gruppe, alt efter virksomhedens struktur og opbygning.

Hos Oxygen er vi af den helt klare overbevisning, at ingen virksomhed kan bygge den perfekte B2B webshopløsning udelukkende med input fra én medarbejder. Vi baserer derfor altid vores arbejde på en proces, hvor vi sammen med jer, identificerer de medarbejdere der ligger inde med en viden, som er afgørende for at skabe den webshopløsning, der rammer både jeres og jeres kunders behov rent.

Potentielle faldgruber – Og hvordan du omgår dem

Nu har vi været omkring de tre bedste råd vi her hos Oxygen er kommet frem til, i processen omkring at skabe den bedste B2B webshop. Men som med alt andet her i livet, er der også faldgruber man skal være opmærksom på.

I nedenstående gennemgår vi de tre største faldgruber I skal tage højde for, når I kaster jer ud i at skabe den bedste e-handelsløsning. Igen baseret på vores, hvis vi selv skal sige det, ikke så ubetydelige erfaring fra webshop junglen.

De vigtigste råd til at undgå faldgruberne, lyder:

  • Sørg for at dine kunder kan se værdien i B2B webshoppen
  • Undgå unødvendige blokader
  • Hav konstant øje på SEO optimering

4. Sørg for at dine kunder kan se værdien i B2B webshoppen – Ellers bliver den værdiløs

En webshop som kun I kan se værdien i, er værdiløs. Det er ingen hemmelighed, at en B2B webshop er skabt med det primære fokus at genere salg til jeres virksomhed. Samtidig effektiviserer det jeres arbejde og letter en lang række opgaver indenfor kommunikation, ordremodtagelse- og håndtering.

Når det er sagt, er det også vigtigt at have for øje, hvori værdien ligger for kunden. Og at gøre dette tydeligt.

Er det f.eks. en B2B webshop der optimerer den tid det tager dem at placere en ordre? Kan det spare dem tid og ressourcer i forhold til bogføring eller andet internt, som i sidste ende har en stor værdi for dem?

Uanset hvad webshoppen tilbyder jeres kunder, er det vigtigt at de får det indtryk, at shoppen er skabt til dem med det formål, at optimere samarbejdet og deres købsprocedure hos jer.

5. Undgå unødvendige blokader – Og hold på kunderne

Vi har alle prøvet at have kæmpet os igennem et køb på en webshop, for så på et tidspunkt at blive mødt med et krav om login, der ikke virker, en indkøbskurv der ikke kan opdateres eller en helt tredje besværlighed.

I sidste ende betyder det ofte, at vi mister tålmodigheden og afbryder købet. Udelukkende på grund af ”blokader” der forhindrer et nemt og effektivt køb.

I opbygningen af en B2B webshop er det derfor afgørende for shoppens succes, at alt er bygget op så logisk og simpelt som muligt. Ingen unødvendige blokader, ingen besværlige log in processer og ingen gennemgående fejl.

Vil du have Oxygens ekspertråd til at sikre den mest holdbare B2B webshop løsning, så kontakt os på tlf. 63 139 139.

6. Hav konstant øje på SEO optimering – Og undgå at dit site dør

SEO er ikke bare en smart IT betegnelse, det er et altafgørende værktøj til at sikre, at jeres webshop rent faktisk bliver fundet online.

Konsekvensen ved ikke at tænke SEO ind i en B2B webshop er, at shoppen i værste fald mere eller mindre kun eksisterer i jeres bevidsthed. Udover de loyale kunder der kommer igen uanset hvor de skal finde jer, så når en B2B webshop som ikke er søgeordsoptimeret ikke ud over rampen.

Der er altid mange om buddet når der skal sælges noget, og hvis I vil stå stærkt på markedet og tjene investeringen i en B2B webshop ind, så skal I have et konstant fokus på SEO optimering.

Da Google er en sær størrelse, der på mange måder er ligeså svær at regne ud, som Facebooks ulogiske algoritmer, har vi i Oxygen taget den ultimative konsekvens af situationen og ansat en SEO ekspert.

Valg af leverandør og platform – et spørgsmål om kemi og pengepung

At vælge den rigtige leverandør af en webshop kan være en ligeså stor jungle som at få et overblik over, hvad en B2B webshop skal kunne.

Når I skal vælge den samarbejdspartner der skal stå ved jeres side i tykt og tyndt hele vejen igennem processen af tilblivelsen af jeres webshop, vil vi derfor anbefale at I stiller jer selv følgende spørgsmål:

  • Forstår leverandøren mig og min branche?
  • Taler leverandøren til mig og mine behov?
  • Stemmer vores budget overens med leverandøren og den løsning de kan tilbyde mig?

7. Forstår leverandøren mig og min branche? Eller er jeg bare et nummer i rækken?

Dette spørgsmål betragter vi hos Oxygen som det klart vigtigste spørgsmål i jagten på den rigtige leverandør. Der findes et hav af dygtige leverandører landet over, og mange af dem tilbyder høj kvalitet og god service.

Men alt dette er ikke meget værd, hvis forståelsen af hvem I er som virksomhed, samt hvilken branche I befinder jer i, mangler. En webshop er ikke bare en webshop. Shoppen skal møde jeres kunder og afspejle både deres specifikke behov samt de generelle tendenser i branchen.

Hos Oxygen lægger vi så stor en værdi i, at forstå vores kunder og deres branche, at vi ofte benytter os af en antropolog til at opnå en større og mere detaljeret forståelse af vores kunders branche.

8. Taler leverandøren til mig og mine behov? Fordi din leverandør skal interessere sig for dig!

At skabe den rigtige B2B webshop løsning til jer og jeres virksomhed, er et spørgsmål om samarbejde og forståelse.

Samarbejdet hviler på begge parter, men spørgsmålet om hvorvidt leverandøren har en god forståelse af jer og jeres behov, hvilker hovedsagligt på leverandøren.

Ligesom I har ansvar for at dele viden og information med leverandøren, har de et ansvar for at se bag om det I siger, og stille spørgsmålstegn ved det, I tager for givet.

I de svar ligger nemlig ofte værdifuld viden, og lige præcis den viden der skal til, for at leverandøren for alvor får en forståelse af hvem I er, samt hvad jeres B2B webshop skal kunne.

Sørg derfor altid for at finde en leverandør, der virker oprigtigt interesseret i at lære jer at kende og som ønsker at forstå jeres behov – også dem der ikke er så nemme at sætte ord på.

Det handler, når alt kommer til alt, oftest om kemi. Hvis kemien er der, så bliver selve arbejdet med at dele viden mellem jer og leverandøren nemmere, og sandsynligheden for at I sammen får skabt den ideelle webshop, øges markant.

9. Stemmer budget overens med leverandøren og den løsning de kan tilbyde mig? Fordi penge i sidste ende kan være den afgørende faktor

Budget spiller selvfølgelig en afgørende rolle i valget af leverandør. Udover at der per definition bare er leverandører der er dyrere eller billigere end gennemsnittet, så afhænger prisen i et vist omfang også af den platform der vælges.

De fleste leverandører har et antal platforme de har specialiseret sig i, og som de bygger alle deres løsninger i. Spørg derfor altid ind til hvilke platforme der arbejdes i, inden I vælger leverandør. Prisen på en platform varierer meget afhængigt af, om det er en licensbaseret løsning eller et open source system.

Hos Oxygen har vi en Teknisk Chef til at rådgive og vejlede eksisterende og potentielle kunder i at vælge den rigtige platform. Han hedder Michael Pedersen og kan kontaktes direkte på 20 83 17 34.

Michael Pedersen er ekspert i B2B webshopløsninger
Teknisk chef Michael Pedersen

Så langt så godt. Hvad så nu?

Du er nu lykkedes med, at tygge dig igennem vores miniudgave af en B2B webshop håndbog, hvilket i sig selv er imponerende.

Vi håber at vi med ovenstående råd og videndeling har formået at introducere dig til stort og småt, i valget af en B2B webshopløsning.

Selvom det måske ikke umiddelbart ser sådan ud, så har vi rent faktisk forsøgt at begrænse os lidt. Vi sidder nemlig inde med en del mere viden og et hav af flere gode råd, som vi hellere end gerne leverer ansigt til ansigt over en kop kaffe.

Kontakt os med det samme på 63 139 139 for at høre mere om, hvad vi hos Oxygen kan tilbyde jer. Det gælder også, hvis du skulle sidde tilbage med et ubesvaret spørgsmål som du gerne vil have uddybet yderligere, end hvad vi har gjort i ovenstående.