Mange organisationer og virksomheder ønsker en større konverteringsgrad på deres hjemmeside. A/B split tests er en af de mest effektive måder at opnå det på.


Der kan reelt være rigtig god værdi at hente i helt simple split tests – og ligegyldigt hvad du tester, så bliver du også klogere på dine brugere undervejs.

Uanset om du ønsker at konvertere dine besøgende på sitet til et salg i en webshop, til et nyhedsbrev sign-up, eller et download af et dokument, så er der værdi at hente i A/B split tests og konverteringsoptimering af dit website.

“Med A/B split tests er det muligt at måle direkte på dine konverteringer, såsom sign-ups, salg og downloads”

En A/B split test består af to variationer af den samme side. En A-version, som er din kontrol side, og en B-version, som er siden med variationen. Begge versioner vil være live for dine brugere, men dit A/B-split test værktøj vil fordele trafikken mellem de to versioner.

Stort set alt kan testes på dit website, men hvis du starter ud i det små, er der gode muligheder for at se resultater, uden det bliver en uoverskuelig opgave.

Det er let at starte med at teste overskrifter, link tekster, billeder, call to actions og formularer. Men du bør altid kun at teste ét parameter ad gangen uanset hvad du vælger at teste på. Ellers kan det blive svært at vurdere hvad der faktisk virkede. Det betyder, at du kun skal ændre på ét element ad gangen, f.eks. kan det være farven på køb-knappen.

Valide data frem for mavefornemmelser

Som webansvarlig eller markedsføringsansvarlig kan man let have en mavefornemmelse af hvad der virker, men hvis der kommer valide kvantitative data bag denne fornemmelse, kan du – udover at opnå en endnu større konverteringsgrad – også spare på frugtesløse forsøg. Men benytter du dig af split-tests, så vær forberedt på at tage konsekvensen, for det kan ske, at resultatet er anderledes end mavefornemmelsen og her gælder dine data hvis du vil nå dine mål.

I Sitecore findes der to muligheder for visning af tests, enten sticky eller random test. En ”sticky” test sørger for, at den samme bruger bliver præsenteret for den samme version. Random test derimod, er ikke baseret på cookies, og derfor vil brugeren kunne opleve de to forskellige variationer af websitet. Vi anbefaler, at du bruger en sticky version, for at kunne få valide data ud af din test – og for ikke at forvirre brugerne.

A/B split test

Opstil mål og hypoteser du kan teste ud fra

Før du begynder at teste er det dog vigtigt, at du opstiller et mål samt en hypotese for din test. Uden en hypotese for det du vil teste, er der ingen grund til at teste. Et mål kan f.eks. være at nedbringe din bounce rate. Din hypotese kan fx være, at en anden farve på din call-to action-knap kan nedbringe bounce raten.

Det er vigtigt at have valide data som grundlag for at beslutte om du skal vælge den ene eller den anden version. Derfor bør du også på forhånd også undersøge hvor lang tid testen bør køre før den er statistisk signifikant – medmindre du benytter et værktøj som udregner den statistiske sikkerhed for dig løbende.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at perioden er afhængig af hvad du gerne vil måle, hvor meget trafik dit site har, og om din trafik er sæsonbestemt (fx måleaflæsninger), eller lignende som gør, at brugernes adfærd er anderledes på andre tider af døgnet/ugen/året.

Det er bare at gå i gang med at teste og giv ikke op hvis din test ikke viste noget entydigt resultat. Det bedste du kan gøre er at lave flere tests – for selv små ændringer kan give stor værdi i det lange løb.

Du kan læse mere om A/B split testing her:

Og hos Sitecore kan du læse mere om A/B splittest samt multivariant tests

A/B split tests hører under marketingdisciplinen konverteringsoptimering. Vi har skrevet en grundig guide om konverteringsoptimering for begyndere her.